28 juni 2025 – Nieuwe regelgeving m.b.t. digitale toegankelijkheid
Vanaf 28 juni 2025 gelden nieuwe regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden.
Zo kunnen websites en apps door iedereen worden gebruikt, ook door bezoekers met een beperking. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten. Bij e-handelsdiensten gaat het om websites en apps waar je producten en diensten kunt kopen, afsluiten of reserveren. Met elektronische communicatiediensten kunnen mensen digitaal communiceren, zoals chatten of (video)bellen. Uit een recente peiling van een onderzoeksbureau blijkt dat het merendeel van de onderzochte ondernemers het belangrijk vindt dat hun webshop toegankelijk is en dat ze bereid zijn hun webshop toegankelijk te maken. De ACM biedt ondernemers informatie en handvatten waarmee zij hun website en app kunnen laten voldoen aan de uitgangspunten van digitale toegankelijkheid, zodat mensen met een beperking zelfstandig toegang hebben tot digitale producten en diensten.
De regels voor digitale toegankelijkheid volgen uit de European Accessibility Act (EAA). De ACM houdt vanaf 28 juni 2025 toezicht op webshops en communicatiediensten. De verplichtingen gelden voor bedrijven die meer dan 10 mensen in dienst hebben en/of een jaaromzet van meer dan 2 miljoen euro hebben. Ook andere toezichthouders houden vanaf 28 juni 2025 toezicht op de regels voor toegankelijkheid.
Als ondernemer ben je goed voorbereid als je de volgende stappen hebt gezet om per 28 juni 2025 te kunnen voldoen aan de nieuwe regelgeving:
• je kent de voorschriften uit de wet;
• je hebt een plan welke stappen nodig zijn om te voldoen;
• de verantwoordelijkheid voor toegankelijkheid en de EAA zijn in de organisatie voldoende en blijvend belegd
Door de overheid wordt gezegd dat dit weliswaar inspanning vergt, maar ook (commerciële) kansen biedt. Zo bereik je als ondernemer meer potentiële klanten, en bovendien werkt een toegankelijke online omgeving voor iedereen beter. Uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers niet of nauwelijks zijn voorbereid op de nieuwe wet. En daarmee lopen ondernemers risico op boetes.
Vanaf 28 juni 2025 gaat de ACM controleren op de digitale toegankelijkheid van webshops en communicatiediensten en waar nodig bedrijven aanspreken. De ACM richt zich in de eerste periode vooral op kritieke toegankelijkheidsproblemen die veel negatieve impact hebben op gebruiksmogelijkheden door mensen met een beperking. De ACM betrekt in de aanpak ook de opstelling van bedrijven en hun inspanningen om te voldoen aan de richtlijn.
Na de inwerkingtreding van de regels kunnen mensen vanaf 28 juni bij ACM ConsuWijzer een melding doen als zij merken dat een website of app niet digitaal toegankelijk is. Zo krijgt de ACM zicht op waar mogelijke problemen zitten.
Zie ook de door de Rijksoverheid gepubliceerde informatie.